نسبت درآمد خانوارهای شهری  به هزینه‌های آنها چگونه است؟

سال گذشته هر خانوار شهری متوسط ۴۳ میلیون تومان درآمد داشته که این رقم با توجه به نرخ تورم و نوسانات شدید مالی در این سال، مطلوب نیست. این گزارش از میزان درآمد و هزینه ­های سالانه هر خانواده شهری در سال گذشته و مقایسه آن با سال ۹۶ می‌گوید.

سال گذشته هر خانوار شهری متوسط ۴۳ میلیون تومان درآمد داشته که این رقم با توجه به نرخ تورم و نوسانات شدید مالی در این سال، مطلوب نیست. این گزارش از میزان درآمد و هزینه­های سالانه هر خانواده شهری در سال گذشته و مقایسه آن با سال ۹۶ می‌گوید.

۳.۶ میلیون درآمد در ماه

مرکز آمار ایران در گزارشی، هزینه و درآمد خانوار شهری در سال ١٣٩٧ را اعلام کرد. این گزارش که در نتیجه طرح آمارگیری از هزینه و درآمد خانوار شهری به دست آمده، به ما می‌گوید که در سال گذشته خانواده‌هایی که در مناطق شهری زندگی می‌کردند، توانسته‌اند متوسط ٤٣ میلیون و ٤٩۰ هزار تومان درآمد در یک سال داشته باشند. با تقسیم این رقم در ماه‌ها، هر خانوار شهری ماهانه متوسط سه میلیون و ٦٢٤ هزار تومان درآمد کسب کرده‌اند.

در سال ۹۶، مجموع درآمد متوسط سالانه خانوار شهری ۳۶ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان بوده است. یعنی خانواده‌های ساکن شهر در سال ۹۶، در ماه متوسط حدود ۳ میلیون تومان درآمد داشته‌اند.

نرخ تورم سال ۹۷ طبق اعلام مرکز آمار، ۲۶.۹ درصد ثبت شد. سال ۹۶ اما نرخ تورم ۹.۶ درصد بود. مقایسه این دو رقم به خوبی دشوارتر شدن شرایط مالی خانوار شهری در سال گذشته را نشان می‌دهد. چرا که درآمد خانواده‌ها در سال ۹۷ نسبت به سال قبل از آن حدود ۱۹ درصد رشد داشته درصورتی که تورم حدود دو برابر افزایش پیدا کرده است.

۳.۲ میلیون هزینه در ماه

حالا بیایید ببینیم، این خانوار چه مقدار از این درآمد را صرف هزینه‌ها کرده‌اند. بر اساس این گزارش، خانوار شهرنشین در سال ۹۷ متوسط ۳۹ میلیون و ٣٢۲ هزار تومان هزینه داشته‌اند. این رقم در ماه معادل متوسط ٣ میلیون و ۲۷۷ هزار تومان هزینه است.

در سال ۹۶ اما، این خانواده‌ها متوسط ۳۲ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان در سال بابت هزینه‌ها پرداخت کرده‌اند. یعنی ساکنان شهرها در ماه، متوسط حدود ۲ میلیون و ۷۴۶ هزار تومان از درآمد خود را به هزینه‌ها اختصاص داده‌اند.

درآمد بیشتر در کدام بخش خرج می‌شود؟

درآمد در دو بخش هزینه می‌شود. قسمتی از آن مربوط به هزینه‌های خوراک است و بخش دیگر به هزینه‌های غیر خوراکی ربط دارد. متوسط هزینه خوراک هر خانوار شهری در سال گذشته، ۹ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بوده است. یعنی آنها، ماهانه ۷۸۸ هزار تومان برای خورد و خوراک خود هزینه کرده‌اند.

بخش غیر خوراکی اما همیشه هزینه بیشتری برای خانوار دارد. هر خانواده شهرنشین در سال ۹۷، متوسط ۲۹ میلیون و ۸۷۲ هزار تومان صرف هزینه‌های غیر خوراکی کرده است که متوسط آن در ماه، ۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان می‌شود.

منبع: مرکز آمار ایران

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • NL ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    0 0
    اشتباه میکنید بازار چنان رونقی داره که احتیاجی به ۲۸ هزار معیشعیت نداریم