۳۰ مهر ۱۳۹۸،‏ ۱۶:۵۱
کد خبرنگار: 1573
کد خبر: 83527085
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری نمایشگاه دائمی برای حمایت از تولید ملی

حمایت از تولید داخلی شعاری است که در راستای اقتصاد مقاومتی رنگ جدی‌تری به خود گرفته است. امروز نمایشگاه دائمی حمایت از تولید داخلی در ایرانسل افتتاح شد تا تولیدکنندگان بتوانند با حمایت مادی و فنی که از سوی این اپراتور ارائه می‌شود، تجهیزات مورد نیاز حوزه فاوا را به تولید انبوه برسانند.

ظهر امروز نمایشگاه دائمی حمایت از تولید داخلی با حضور «بیژن عباسی آرند» مدیرعامل ایرانسل، «کیوان گردان» مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و «فرامرز رستگار» دبیر و عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران افتتاح شد.

این نمایشگاه به نوعی اعلام نیاز اپراتورها برای ساخت نمونه داخلی تجهیزاتی که در حوزه نرم افزار و سخت‌افزار به آن نیاز دارند. مدیرارشد تامین فنی این نمایشگاه در گفت و گو با ایرنا درباره این نمایشگاه و چگونگی شکل‌گیری‌اش گفت: دی ماه گذشته در نمایشگاه پژوهش اولین نمایشگاه معکوس را برگزار شد. در آن‌جا اعلام کردیم به عنوان یک اپراتور به چه تجهیزاتی نیاز داریم و اگر این اقلام در داخل کشور تولید شوند خریدار آن خواهیم بود.

او اضافه کرد: پس از آن در نمایشگاه الکامپ و یک نمایشگاه دیگر نیز به اعلام نیازهای خود پرداختیم. پس از این مدت وزارت صنعت، معدن و تجارت از ما خواست نمایشگاه دائمی از نیازهای خود ترتیب دهیم و هر روز آن را به روزرسانی کنیم تا تولیدکننده به شکل دقیق بداند ما به چه چیزی نیاز داریم.

برای تسهیل دسترسی به جزئیات و اطلاعات این اقلام نیز بارکدهایی طراحی کردیم که تولیدکنندگان بتوانند از طریق آن به سایت متصل شوند و نیازمندی‌های به روز شده ما را در آن‌جا رویت کنند.

گیلناز ترقی شعار در خصوص اقلامی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده افزود: ما این نمایشگاه را افتتاح کردیم تا نیازمندی‌های خودمان را به صنعت داخل کشور اعلام کنیم تا تولیدکننده بداند یکی از اپراتورهای ارتباطی کشور برای این که بتواند همگام تکنولوژی روز دنیا جلو برود به چه تولیداتی نیاز دارد.

به طور مثال اگر آنتن «اکتابند هواوی»، «ریپیتر» یا «روتری» که در این نمایشگاه موجود است، در کشور خودمان تولید شود با شرایط تحریم و دلار دیگر نیاز نیست آن‌ها را وارد کنیم. برخی از این اقلام تولید داخل شده‌اند ولی تولیدکننده محدود و مونوپل است. ما با اعلام نیاز به خرید این تجهیزات، در بازار آن‌ها ایجاد رقابت می‌کنیم.

وی اشاره کرد: بعضی از این اقلام نیز اصلا تولید داخلی نمی‌شوند که ما نیاز داریم این اتفاق رخ دهد. به وزارت صمت نیز قیمت و تعدادی که طی یک سال آینده مورد نیازمان است را اعلام کرده‌ایم.

او در خصوص شیوه حمایت‌شان از تولید داخلی گفت: در حال حاضر هدف ما حمایت صرف از تولیدکنندگان است. حمایت های مالی و فنی است. اگر هر کدام از تولیدکنندگان به تکنولوژی روز دنیا، اطلاعات فنی و راهنمایی مهندسین ما نیاز داشته باشند، آن‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهیم. نمونه‌ای که توسط این افراد ساخته می‌شوند را پس از تست‌ها و آزمایش‌های مورد نیاز خریداری می‌کنیم.

او اشاره کرد: مدتی قبل نیاز به یک آنتن داشتیم که دو شرکت داخلی بر اساس ما نمونه که در اختیارشان قرار دادیم، مهندسی معکوس برای ساخت را آغاز کردند. نمونه مورد نظر ساخته شد و ما پس از تست، نظر خود را اعلام کردیم. آن‌ها مسائلی که مدنظرمان بود را روی نمونه اعمال کردند. محصول نهایی به تعداد خوبی از آن‌ها خریداری شد.

مدیر ارشد تامین فنی این نمایشگاه تصریح کرد: از طریق این نمایشگاه کسانی که کارخانه، ظرفیت، نیروی انسانی و خط تولید از این طریق اطلاع پیدا می‌کنند که صنعت مخابرات جدید کشور به چه تجهیزاتی نیاز دارد تا تولید آن‌ها را آغاز کنند. روتری که چهار سال قبل به شیوه بومی تولید شده، الان ظرفیت مورد نیاز اپراتور را ندارد و باید به روز رسانی شود.

تحریم و نگاه ویژه به تولیدات داخلی

دبیر و عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران نیز در گفت و گو با ایرنا درباره ظرفیت‌های نهفته در نمایشگاه‌های اینچنینی گفت: این که می‌گوییم تحریم‌ها به تولید داخلی ما کمک کرد، صرفا یک شعار نیست. تا قبل از تحریم‌ها اگر نیازی در تامین تجهیزات وجود داشت، معمولا خریداران یا عجله داشتند و تولیدکننده نمی‌توانست در زمان مناسب محصول را برساند یا چون نمونه خارجی وجود داشت ترجیح می‌دادند آن را خریداری کنند. اما تحریم‌ها باعث شد فعالان حوزه فاوا به تجهیزات داخلی به شکل ویژه‌ای نگاه کنند.

«فرامرز رستگار» افزود: در حال حاضر چون برای خرید محصول باید کانالی پیدا کنند که تحریم را دور بزند، فرصت خوبی است تا ایده‌هایی که در ذهن تولیدکنندگان داخلی است به مرحله اجرا و تولید انبوه برسند. از سال گذشته تا الان سهم محصولات داخلی در شبکه ارتقا پیدا کرده است. از سوی سندیکای صنعت مخابرات ایران قول داده بودیم که حضور ۷۰ درصدی‌مان در شبکه را به ۸۵ درصد و حضور ۳۰درصدی‌مان در حوزه موبایل را به عدد ۵۰برسانیم. با وضعیتی که در پیش است، این وعده تا آخر امسال عملی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت و وزارت ارتباطات برای این که برنامه‌های کاری حوزه صنعت مشخص شود، اعلام کرد بهتر است اپراتورها نمایشگاهی از نیازهای خودشان داشته باشند. این دستور هم در سامانه و هم به صورت فیزیکی به اپراتورها ابلاغ شد. دو سه هفته قبل این نمایشگاه در همراه اول نمایشگاه و امروز در ایرانسل افتتاح شد. یکی از نکات مثبت نمایشگاهی که امروز افتتاح شد، این است که تمام تجهیزات به بارکد مجهز هستند و تولیدکننده با اسکن کردن آن بارکد می‌تواند هر زمان که از طریق سایت به اطلاعات مورد نیازش دست پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =