پیکان هنوز هواخواه دارد؛ مظنه از ۲ تا ۸۰ میلیون تومان!

 خط تولید پیکان سواری سال‌های متمادی است که متوقف شده، اما با گشتی در بازار خودرو کشور، هنوز هم انواع مدل‌های این ماشین قدیمی برای خرید و فروش دیده می‌شود. پیکان این روزها با نرخ‌های متفاوتی در بازار عرضه می‌شود. برخی مدل‌های نخستین خودرو ساخت ایران تا سقف 80 میلیون هم معامله می‌شود.

بیش از نیم قرن پیش یعنی در سال 1346، پس از چندین تلاش ناموفق برای ساخت اتومبیل‌های فیات در ایران، قرارداد مونتاژ پیکان در ایران میان شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو کنونی) و گروه صنعتی روتس (صاحب کارخانه تالبوت) انگلستان بسته شد. در آن زمان، یک دهه از تولید این خودرو در انگلستان می‌گذشت. بعد از راه‌اندازی خط تولید پیکان، میزان محبوبیت این خودرو نوستالژیک به‌حدی رسید که هویدا نخست وزیر وقت ایران، آن را به بنز زیر پای خود ترجیح داد و تصمیم گرفت به جمع پیکان‌سواران بپیوندد. محبوبیت پیکان بعد از سه سال از راه‌اندازی خط تولید آن آنقدر بالا گرفت که تولد باشکوهی برای آن در استادیوم آزادی برگزار شد. در این مراسم آهنگ «تولدت مبارک» به سفارش ایران‌ ناسیونال برای نخستین بار رونمایی شد؛ آهنگی که به زمزمه ثابت جشن‌های تولد تبدیل شده است.

سرنوشت خودرو نوستالژیک

اما بعد از انقلاب در روند تولید پیکان برخی تغییرات ایجاد شد. سال 1359 بود که ساخت پیکان با ظاهر جدید (طراحی شرکت کرایسلر معروف به چراغ بنزی) در کشور آغاز شد. روند مونتاژ پیکان در ایران خودرو به‌همین ترتیب تا سال 1364 ادامه یافت و کماکان قطعات اصلی از خارج از کشور وارد می‌شد. اما قسمت‌هایی چون بدنه، رادیاتور، شیشه و کمک فنر عقب و جلو در ایران ساخته می‌شدند. در سال 1364 خط تولید پیکان در کرایسلر انگلستان متوقف و در شرکت پژو فرانسه ادغام شد. این موضوع شرکت ایرانی را با بحران مواجه کرد؛ به‌گونه‌ای که تولید پیکان از 70 هزار دستگاه در سال به سه هزار دستگاه در سال 1368 محدود شد. در این سال کارخانه پژو موافقت کرد که ایران‌خودرو با به کار بردن سیستم تعلیق و موتور پژو 504 روی بدنه پیکان، به تولید پیکان ادامه دهد. به این ترتیب روند تولید پیکان پژویی حدود ۶ سال ادامه داشت. پس از آن و در شهریورماه 1371،‌ ایران‌خودرو با ساخت قطعات لازم در کشور و کاستن از حجم موتور، پیکان1600 را ساخت که تولید آن تا 25 اردیبهشت سال 1384 و تعطیلی دائمی خط تولید ادامه داشت. هر چند برادر آن (وانت‌پیکان) توانست یک دهه بیشتر دوام بیاورد.

در این زمینه بخوانید:

نکات مهمی که پیش از خرید خودروی کارکرده باید به آنها توجه کنید

به کاهش محسوس قیمت خودرو می‌توان امید داشت؟

با خودروهایی با پنل‌های خورشیدی آشنا شوید! صنعت خودرو، تخت‌گاز به سمت فناوری

مظنه قیمت‌ها

با وجود اینکه 14 سال از تعطیلی دائمی تولید پیکان می‌گذرد، اما نگاهی به آگاهی‌ سایت‌ها نشان می‌دهد این خودرو هنوز در بازار، خرید و فروش می‌شود. این خودروی ملی و در اصطلاح موزه‌ای با قیمت‌های گوناگونی در بازار خودرو یافت می‌شود. برخی مدل‌های پیکان که در سال 1377 ساخته شده‌اند با قیمتی 5 میلیون فروخته می‌شوند و برخی دیگر تا 75 میلیون هم قیمت‌گذاری شده و مشتری‌های خاص به خود را دارند. در ادامه این گزارش لیستی از قیمت‌های روز پیکان آورده شده است.

در جدول زیر میزان قیمت خودروهای پیکان کم‌کارکرد (نسبت به سن خودرو) را بخوانید

سال ساخت

میزان کارکرد

قیمت بازار (تومان)

1383

-

75,000,000

1383

278000

24,500,000

1382

47000

33,000,000

1381

250000

11,200,000

1387

368213

21,000,000

1379

240000

14,500,000
1378 200000

14,000,000

1377 119000 23,800,000

قبل از 1366

85588 5,000,000

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =