۲۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۸
کد خبر: 83438988
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بیمه عمر خدمتی لاکچری یا ضروری؟ راهنمای کاربردی از صفر تا صد بیمه عمر

نیاز به امنیت و اطمینان از آینده و رفاه در زندگی باعث می‌شود که انسان‌ها برای بهتر زیستن تلاش بسیاری داشته باشند. یکی از راه‌هایی که می‌تواند اطمینان خاطر از آینده به مردم دهد، بیمه‌های مختلف است که در چندین سال اخیر نیز با پا گرفتن صنعت بیمه گرایش مردم نیز به آن بیشتر شده‌است.

صنعت بیمه از طرفی در فعال کردن بازار سرمایه نقش مهمی دارد و از طرف دیگر وجود تخفیف‌های مالیاتی در سرمایه بیمه عمر در مقابل مالیات‌های نسبتا بالا بر ارث و میراث می‌تواند انگیزه خوبی برای خانواده‌ها باشد تا با سرمایه‌گذاری در بیمه عمر بخشی از سرمایه خود را برای خانواده باقی بگذارند. اما بیمه عمر چیست و چه مزایایی می‌تواند داشته باشد؟

بیمه عمر چیست؟

کلمه بیمه از بیم به معنای ترس گرفته شده‌است و زمانی که افراد بیمه می‌شوند ترس خود را به شرکت‌های بیمه واگذار می‌کنند و به ازای آن امنیت دریافت می‌کنند. یکی از بیمه‌هایی که می‌تواند ترس افراد را از ناامنی کم کند بیمه عمر است. بیمه عمر پس از مرگ شما به افرادی که بعنوان ذی‌نفع تعیین می‌کنید، پرداخت می‌شود. این افراد معمولا فرزندان، همسر یا سایر اعضای خانواده هستند و اگر کسی از لحاظ اقتصادی به شما وابسته باشد می‌توانید برای او سرمایه خوبی به جای بگذارید. همچنین فرد می‌تواند در زمان حیات از مزایای آن استفاده کند. بیمه عمر با توجه به نیازهای ‌بیمه‌گذاران و سیاست‌های شرکت بیمه به شکل‌های مختلف ارائه می‌شود. در بیمه اشخاص از آنجا که جان انسان قابل تبدیل به پول نیست هر مبلغی را که بیمه‌گذار تعیین کند در صورتی که مورد موافقت بیمه‌گر باشد پرداخت خواهدشد. بیمه‌های تمام عمر، بیمه عمر زمانی، بیمه‌ عمر و سرمایه‌گذاری، انواع طرح‌های آتیه برای کودکان، بیمه‌های مستمری و بازنشستگی و بیمه‌های عمر گروهی از جمله بیمه‌های متفاوت عمر است.

اصلاحات ضروری برای آشنایی با بیمه

اگر قصد خرید بیمه عمر یا هر نوع بیمه‌ای دیگر دارید و برای این که بتوانید بیمه‌ای مناسب برای خود و اطرافیانتان انتخاب کنید، نیاز است پیش از هر آن با اصطلاحات رایج و مورد نیاز در این حوزه آشنایی داشته باشید.

بیمه‌گذار: به شخص حقیقی یا حقوقی گفته می‌شود که طرف تعهد بیمه‌گر است که با پرداخت حق بیمه جان، مال و مسئولیت خود یا دیگری را برای مدت مشخص تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد.

بیمه‌گر: بیمه‌گر شخصی حقوقی است که در مقابل دریافت حق بیمه از بیمه‌گذار تعهد جبران خسارت یا پرداخت وجه معینی را در صورت وقوع حادثه به عهده می‌گیرد.

حق بیمه: وجهی که بیمه‌گذار به بیمه‌گر پرداخت می‌کند و در مقابل آن بیمه‌گر در صورت وقوع حادثه خسارت را جبران می‌کند.

قرارداد بیمه یا بیمه‌نامه: طبق قانون عقد بیمه باید بل سند کتبی باشد و به آن سند بیمه‌نامه می‌گویند. بیمه‌نامه سندی است که رضایت هر دو طرف بیمه‌گر و بیمه‌گذار را نشان می‌دهد و باید در اختیار بیمه‌گزار قرار بگیرد تا در ادامه از ایجاد مشکل جلوگیری کند.

مورد بیمه: مورد بیمه می‌تواند شخص، شیء یا مسئولیت باشد. بیمه شخص شامل فوت، حیات، بیماری، از کارافتادگی و نقص عضو، بیمه شیء شامل اموال منقول و غیرمنقول، بیمه حمل‌ونقل کالا، هواپیما و کشتی، بیمه اتومبیل، بیمه مرگ و میر حیوانات و بیمه مسئولیت که بیمه‌گر نسبت به بیمه‌گذار مسئول است که اگر به او خسارت وارد شود آن را جبران کند.

تعریف عقد ، عقد بیمه: عقد عببه این معنا است که یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهدی را برعهده بگیرند. در عقد بیمه رابطه حقوقی که بین بیمه‌گذار و بیمه‌گر به وجود می‌آید جز بیمه عمر سایر بیمه‌ها عقدی است لازم و هیچ یک از طرفین معامله حق فسخ آن را ندارد.

مبلغ بیمه شده: مبلغ بیمه شده، ارزش واقعی شی مورد بیمه یا مبلغی است که بیمه‌گر تعهد می‌کند در صورت وقوع حادثه تا آن میزان به بیمه‌گذار خسارت پرداخت کند.

مزایای بیمه عمر در زمان حیات

اگر بیمه عمر را بخرید علاوه بر اینکه صاحب بیمه خواهید شد می‌توانید مزایای دیگری کنار این بیمه در زمان حیات داشته باشید. اما باید به این نکته توجه کنید که کارگزاران مختلف بیمه گزینه‌های مختلف را به مشتریان خود ارایه می‌کنند و تمامی بیمه‌های عمر مزایای مشابه ندارند و باید توجه کنید که با توجه به نیازهای خود و میزان واریزی که به کارگزارن دارید انتخاب خود را انجام دهید.   موارد زیر از جمله آپشن‌های مختلفی است که به بیمه‌گذاران ارایه می‌شود:

  • پرداخت وام (با توجه به بیمه‌گرشرایط پرداخت وام متفاوت است)
  • پرداخت هزینه‌های پزشکی حادثه (سقف پرداخت در بیمه‌گرها متفاوت است)
  • پوشش آتش‌سوزی منزل مسکونی
  •  در صورت از کار افتادگی برخی بیمه گران به بیمه‌گزاران مبلغی پرداخت می‌کنند و بیمه‌گزار معاف از پرداخت حق‌بیمه خواهدشد
  •  پوشش فوت در اثر حادثه
  • پوشش فوت عادی
  •  پوشش بیماری‌های خاص
  • پوشش نقص عضو
  • پوشش بازنشستگی
  • پوشش بیماری‌های صعب العلاج و شایع
  • ارائه سود مشارکت سالیانه
پیش از عقد قرارداد با شرکت‌های بیمه، میزان توانگری آنها را جست‌وجو کنید تا با اطمینان بیشتر عقد قرارداد کنید

معایب بیمه عمر چیست؟

بیمه عمر مزایایی دارد که می‌تواند شما را راغب کند که هر چه سریع‌تر برای داشتن آن اقدام کنید اما نیاز است معایب آن را نیز بدانید. داشتن سقف مشخص در پرداخت خسارت‌هایی از قبیل سرمایه فوت و پوشش بیماری‌ها در شرکت‌های بیمه می‌تواند از نکات ضعف این بیمه‌نامه باشد. برای مثال در سال ۹۷ سقف سرمایه فوت بیمه عمر مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از سمت بیمه مرکزی اعلام شد که تعدادی از شرکت‌های بیمه این مبلغ را هم پرداخت نمی‌کنند. از سوی دیگر مشکلات ساختاری کشور ما باعث اختلافات طبقاتی زیادی بین دهک‌های جامعه وجود دارد واکثریت جامعه در سطح افراد کم درآمد هستند. علت این امر توزیع نامطلوب ثروت است و این افراد ثروتمند هستند که با وجود اینکه درصد کمی از جامعه را تشکیل می‌دهند. درآمد پایین مردم که به سختی نیازهای اولیه ی زندگی خود را تأمین می‌کنند و سهمی از درآمدشان برای پس انداز کردن باقی نمی‌ماند که بتوانند برای خود بیمه ی عمر خریداری کنند.

چه بیمه عمری مناسب شماست؟

برای انتخاب بهترین بیمه باید ابتدا هدف خود و آنچه که از بیمه می‌خواهید را تعیین کنید و با توجه به آن با شرکت‌های  مختلف ارائه‌دهنده بیمه مطابقت دهید. نکته دیگری که می‌تواند شما را در انتخاب بیمه مناسب کمک کند، سطح توانگری شرکت‌های بیمه است که هر ساله براساس گزارشی از طرف بیمه مرکزی معرفی می‌شوند و از آنجایی که بیمه به کسب و کاری پرسود برای شرکت‌های مختلف تبدبل شده است مردم را به چشم مشتریانی می‌بینند که باید آنها را به خود جذب کرد. به همین دلیل کارشناسان بیمه در شرکت‌ها به راحتی قابل دسترسی هستند و می‌توانید سوال‌ها و چالش‌های خود را به راحتی از آنها بپرسید و بهترین بیمه را متناسب با هدفتان انتخاب کنید.  

بیشتر بخوانید:

آب رفتن خرج تفریح از سبد هزینه‌کرد خانواده‌های ایرانی

حذف ۴ صفر از پول ملی به زبان ساده

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.