لوکیشن جنگلی و دست نخوره این فیلم برای ایجاد ترس و اضطراب به تماشاگر به خوبی انتخاب شده است. بستر اصلی داستان با وجود این‌که به جنگ جهانی دوم مربوط است، آمیخته با تخیل و فضای ذهنی نویسنده همراه شده است.

ژانر وحشت در فیلم‌های ایرانی تقریبا ژانر ناموفقی است و تنها می‌توان به نام چند فیلم به نسبت خوب در این حوزه اشاره کرد اما حالا شاهین رشیدی در این ژانر فیلم «نُه» را ساخته است که تا حدودی توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

داستان نازی‌ها در جنگل‌های شمال

فیلم «نُه/The Nine» داستان عکاس جوان و مرموزی است که سالانه هشت جوان را انتخاب کرده و به منطقه‌ای دورافتاده می‌برد تا آیین سالانه‌اش را به جا بیاورد. شخصیت‌های قصه اما از سرنوشت هولناکی که انتظارشان را می‌کشد، بی‌خبر هستند.  دیدن مکانی بکر و دست نخورده که بافت جنگلی و مخوف آن تماما حفظ شده بوده است و علاقه شخصی کارگردان به عکاسی و موسیقی ایده ساخت این فیلم بلند بوده است.

لوکیشن جنگلی و دست نخوره این فیلم برای ایجاد ترس و اضطراب به تماشاگر به خوبی انتخاب شده است. بستر اصلی داستان با وجود این‌که به جنگ جهانی دوم مربوط است، آمیخته با تخیل و فضای ذهنی نویسنده که خود شاهین رشیدی است، همراه شده است.

در این فیلم با ترسیم وحشت نازی‌ها به سمت یک خانواده دانشمند آلمانی و مورد اعتماد هیتلر می‌رود که آزمایشگاهی مجهز برای تحقیقات‌شان در خصوص کمک به نازی‌ها در جنگ جهانی دوم ، به شکلی زیرزمینی و در بافت روستایی دور افتاده تاسیس کرده‌اند.

«نُه» با روایتی معماگونه تلاش دارد به حضور نازی‌ها در ایران بپردازد. با گذشت نزدیک به صد سال از جنگ‌های جهانی،فجایع آن برای همه تلخ به شمار می‌رود و با این‌که بسیاری از  اتفاقات غیر انسانی آن ، پس از گذشت چند نسل، هنوز  فاش نشده‌است، می‌توان سمت و سوی آن‌ها را حدس زد؛ هم‌چنین با تاثیراتی که جنگ بر روی خوراک، روابط اجتماعی ،آموزش، روان و نیازهای اولیه انسان گذاشت که تمام این موارد دستمایه ساخت فیلم برای کارگردان شده است.

بازیگران تئاتری

شاهین رشیدی، سارینا ترقی، حامد ناوشکی، مایا غضنفری، نصیر محمد رضایی، شقایق فتحی، ادیب وکیلی، سارینا رزاق، امیرمحمد رجبی، مهدی دراج، مهدی باقری فارسانی، ریحانه جمشیدی، هلیا و هستی باقری فارسانی بازیگران این فیلم هستند. تهیه‌کنندگی «نُه» را شاهین باباپور و شاهین رشیدی برعهده دارند.

در این باره بخوانید:

آیا فیلم «هایلایت» ارزش دیدن دارد؟

«دوئت»؛ روایت روابط تاریخ‌گذشته

قتل عمد؛ فیلمی بی‌ستاره که ارزش دیدن دارد

این فیلم به صورت بازی گونه پیش می‌رود و این دلیلی است که در نیمه آغازین فیلم مخاطب را با خود هم‌سو می‌کند زیرا این حس برایشان ایجاد می‌شود که می‌توانند عکس العمل شخصیت محوری داستان را حدس بزنند درحالی که این خود قسمتی از بازی است که شخصیت محوری را ساده بپنداریم با ایجاد اختلافاتی در فضاسازی بین نیمه اول و دوم کار ، که از فضای بازی گونه وارد فضای جنایی اثر می‌شود.

فیلم سینمایی« The Nine»اثری تجربی و مستقل بوده و با استفاده از بازیگران تئاتری و ایجاد فضایی مشابه تئاتر در پشت صحنه، طراحی میزانسن، دکوپاژ و فیلم‌برداری با شیوه‌های متفاوت غیر معمول در سینما، سعی داشته در عین تجربی بودن ، فیلمی ‌جذاب و معماگونه برای مخاطبان، به خصوص علاقه‌مندان به آثار هنری و تجربی ایجاد کند.

منبع: تحریریه ایرنازندگی

برچسب‌ها