در همینزمینه هواپیمایی امارات اعلام کرده پروازهای تاریخ ۸ ژانویه تا ۸ فوریه لغو شده است. هواپیمایی اطلس گلوبال هم اعلام کرده پروازهای این شرکت در مسیرهای آمستردام، لندن و پاریس تا پایان ماه مارچ ۲۰۲۰ لغو و تمام بلیتهای صادرشده در این مسیرها لغو و استرداد کامل میشود.
اطلس گلوبال گفته در صورت اصرار مسافر برای استفاده از بلیت، فقط مسیرهای یک طرفه خروج از تهران تا تاریخ ۲۲ ژانویه و یا مسافرانی که بخشی از مسافرت خود را انجام داده و بازگشت آنها قبل از تاریخ ۲۲ ژانویه است، میتوانند از بلیت جایگزین در ادامه مسیر استانبول به این مقاصد پروازی استفاده کنند.
به دنبال لغو پروازها به مقصد ایران، تورهای ورودی هم سفرهای خود را لغو کرده اند. به گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی تورهای ورودی از آمریکا و کانادا ۱۰۰ درصد، تورهای استرالیا و حوزه اقیانوسیه ۸۰ درصد، تورهای ورودی از اروپا ۶۰ درصد و تورهای ورودی آسیا ۶۰ درصد سفرهای خود به ایران را لغو کردهاند.
به دنبال این موضوع رئیس جامعه هتلداران استان فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها ۵ درصد هتلهای استان تکمیل شدهاند، گفته است: این موضوع یک فاجعه برای هتلداران است زیرا صاحبان هتل نمیتوانند چراغ هتل ها را خاموش کنند و در آنجا را ببندند.
این در حالی است که معاون گردشگری کشور پیش از این از افزایش ۲۶ درصدی آمار گردشگران ورودی به کشور در نیمه اول سال ۹۸ خبر داده بود و به نظر می رسد در سال آینده این روند با کاهش مواجه شود و ممکن است شاهد ضربه هایی بر بدنه گردشگری کشور باشیم.
کاهش ۳۰ درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران
در همین زمینه دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران می گوید: در حال حاضر و بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی در آسمان ایران، امنیت آسمان ایران مورد تردید قرار گرفته و براساس برآوردهایی که انجام شده حدود ۳۰ درصد پروازهای عبوری ما از آسمان ایران کاهش یافته است که باعث کاهش درآمدها در همان اندازه خواهدشد.
به گفته اسعدی سامانی هر پرواز عبوری از آسمان کشور بنابر وزن هواپیما و متناسب با وزن هواپیما باید رقمی را به شرکت فرودگاهی ایران پرداخت کند.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران با اشاره به لغو پروازهای دو شرکت هواپیمایی اروپایی به مقصد ایران تاکید می کند: لوفت هانزا و آسترین ایرلاین اتریش اعلام کرده اند که فعلا در آسمان ایران پرواز نمی کنند، اما سایر شرکت ها پروازهای خود را انجام می دهند و از نظر ایمنی هم فضای هوایی ایران کاملا امن است و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.
در این زمینه بخوانید:
سفر به رازآلودترین دریاچه ایران؛ نگاهی به اسرار «دریاچه گنج» در تخت سلیمان
با وجود لغو این پروازها اما به اعتقاد سامانی، تجربه نشان داده این شرکت ها در مقاطع دیگری هم بنابر دلایلی پروازهای خود را لغو کرده اند اما بعد از ارزیابی مجدد پروازهایشان را برقرار کردند.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران با اشاره به مزیت های آسمان ایران نسبت به سایر کشورهای همسایه ادامه می دهد: با توجه به اینکه آسمان ما در مقایسه با آسمان عراق و افغانستان با توجه به نظارت ها و کنترل های فضای کشور و سرویس خوب ناوبری و هدایتی و فاصله کمتری که نسبت به عراق و افغانستان دارد باعث صرفه جویی مصرف سوخت برای هواپیماهایی که از آسمان ایران عبور می کنند می شود. نهایتا بعد از مدتی آسمان کشور ما برای عبور را استفاده می کند و پیش بینی می کنیم بعد از مدتی پروازهای عبوری ما به همان میزان افزایش پیدا کند.
لزوم برنامه ریزی برای جایگزینی گردشگران ورودی به ایران
معاون گردشگری کشور هم این اتفاقات برای صنعت گردشگری ایران را موقتی دانسته و می گوید: این نخستین بار نیست که این اتفاقات در کشور ما رخ می دهد و گردشگری را تحت تاثیر خود قرار می دهد. اما نقطه قوت این بوده که صنعت گردشگری کشور از همه این اتفاقات ضمن اینکه توانست کاهش گردشگر را مدیریت کند.
تیموری با بیان اینکه برای عبور از این بحران برنامه هایی پیش بینی شده است اضافه می کند: کشور ما از نظر موقعیت های سیاسی، طبیعی و جغرافیایی بلاخیز است و ما در تمام برنامه هایی که می نویسیم ضمیمه مدیریت بحران داریم و در این مورد هم سریعا بازار هدف دیگری را پایش می کنیم.
به گفته او بخش عمده ای از گردشگران ورودی به ایران از کشورهای منطقه هستند و ارتباطی با پروازهای اروپایی ندارند: ما فعلا در فصل کم رونق گردشگری هستیم و از اسفند تازه فصل سفرهای ما شروع می شود که نگرانی ما برای آن فصل است که با برنامه ریزی های بخش خصوصی و حمایت دولت امیدوارم برای فصل بعدی گردشگری خود مجددا با نشاط پیش می رویم.